Jak zabrać dzieci do teatru, opery, na balet

Badania przeprowadzone w Stanach Zjednoczonych wykazały, że wyniki w nauce dzieci, które trzy lub cztery razy w roku były na przed­stawieniu teatralnym, są od 10 do 15 procent wyższe niż tych, które nie oglądały sztuk. Było to prawdopodobnie studium socjologiczne z ro­dzaju tych, w których rezultaty są łatwe do przewidzenia, i które jedy­nie potwierdza nasze oczekiwania. Dzieci osiągające w szkole dobre rezultaty prawdopodobnie pochodzą z rodzin, w których raczej się chodzi do teatru, niż ogląda bzdury w telewizji. Niemniej wyniki bada­nia prowokują do myślenia. Przedstawienia teatralne rozbudzają dzie­cięcą wyobraźnię.

W wypadku opery i baletu sprawą zasadniczej wagi jest zapoznanie się wcześniej z treścią i posłuchanie nagrań z najważniejszymi ariami i melodiami, tak abyście oboje, ty i dziecko, umieli je rozpoznać. Jeśli twoje dziecko nie jest rodzinnym geniuszem muzycznym, ogranicz re­pertuar do komedii, takich jak Cyrulik Sewilski Rossiniego, Wesele Fi­gara Mozarta, Don Pasąuale Dionizettiego, czy cokolwiek Giberta i Sullivana, ponieważ z dużym prawdopodobieństwem można założyć, że będą się podobały.

W operze największym problemem jest zrozumienie, o co chodzi na scenie. Dlatego, o ile to możliwe, omów z dzieckiem libretto. Jeśli two­je dziecko potrafi cichutko przewracać kartki, weź ze sobą słowa libret­ta oraz maleńką latarkę dającą skupione światło, aby dziecko mogło podczas przedstawienia śledzić tekst. Jeżeli chcesz zabrać ze sobą kilko­ro dzieci, sugeruję, żebyś porzuciła ten pomysł, ponieważ przekładanie stron może się zamienić samo w sobie w koncert na orkiestrę. I tu zno­wu staraj się zaskarbić dla dzieci jak najwięcej sympatii ze strony innych osób na widowni – bo niestety publiczność jest waszym największym wrogiem – chociażby przez odpowiedni wizytowy strój i porządnie ucze­sane włosy. Dużo wcześniej przed przedstawieniem daj dzieciom kalo­ryczny posiłek, bowiem potrzebna im będzie siła i wytrwałość.Balet wspaniale nadaje się dla dzieci, ponieważ w swojej istocie jest spektaklem i popisem gimnastycznym. W nieskomplikowanej formie przybliża dzieciom muzykę klasyczną. Przedstawienia zwykle nie są zbyt długie, a treść nie jest zawiła. Wiele przepięknych książek opar­tych jest na najsłynniejszych baletach, więc będziesz mogła bez trudu wprowadzić dziecko w akcję rozgrywającą się na scenie. Na początek najlepiej wybrać klasyczny balet, który opowiada prostą historię.
Znacznie łatwiej jest znaleźć przedstawienie teatralne dla dzieci niż operę, ale i tak musisz wiedzieć, na co się wybierasz. Młodsze dzieci lepiej skupiają uwagę, gdy mają miejsca w pierwszych rzędach małej sałi, gdy aktorzy są na wyciągnięcie ręki, niż z tyłu w wielkim teatrze. Jeśli idziesz do teatru z małym dzieckiem, które boi się ciemności, uprzedź je, że przed przedstawieniem zgasną światła. Znam rodzinę, której pięcioletni malec tak strasznie się wystraszył podczas pierwszej wizyty w teatrze, gdy na widowni zrobiło się ciemno, że przez lata nie chciał nawet się zbliżyć do jakiegokolwiek teatru.

Efekt, jaki wywołuje u dzieci przyzwyczajonych do obrazów na ekranie żywe przedstawienie, zawsze zaskakuje rodziców. Dyrektor jednego z dziecięcych teatrów powiedział mi:


Ludzie mówią, że dzieci są bardzo wyrafinowane, ale i tak żywy teatr wprawia je w niezwykły za­chwyt. Na scenę wkracza aktor w jakimś osobliwym kostiumie i nagle przemądrzały ośmiołatek, który wszystko już widział i robił, chowa się pod fotel. Byłem świadkiem podobnych scen setki razy.

Siła żywego przedstawienia albo filmu oglądanego w kinie tkwi między innymi w tym, że nie można go zatrzymać i przewinąć tak jak wideo. Jeśli film wideo wywołuje lęk u dziecka, możesz nad nim zapa­nować poprzez zatrzymanie taśmy, cofnięcie do tyłu, puszczenie szyb­ciej fragmentu, żeby rozładować sytuację, możesz też z dzieckiem o tym porozmawiać. Teatralnego spektaklu nie można zatrzymać, więc wrażenie, jakie wywołuje przedstawienie, siłą rzeczy narasta.

Dzieci w końcu mogą zdecydować, że wolą film albo wideo, ale przedtem powinny zobaczyć chociaż jedno bardzo dobre przedstawie­nie na żywo, żeby ich wybór oparty był na doświadczeniu.

Both comments and pings are currently closed.

Comments are closed.